Dagen zonder vlees

-

Nog maar net is de Tournée Minérale afgelopen en de volgende marathon is er al. Op 1 maart zijn de Dagen zonder Vlees van start gegaan. Met andere woorden: 40 dagen waarin je het tracht te leven zonder vlees, vis of gevogelte. Dit is, als het ware, onze Westerse moderne manier van een vastenperiode.

Men gaat de strijd aan tegen voedselverspilling en men probeert de consumptie van seizoensgroenten en plantaardige voeding te stimuleren door zo weinig mogelijk producten aan te kopen die voorverpakt zijn. Dagen zonder vlees is geen pleidooi voor volledig vegetarisme of veganisme maar even als een vegetariër leven kan het eenvoudiger maken om voortaan minder vlees te eten.

Inspiratieloos over de bereiding van gevarieerde voeding?

Pro-tip: Vul de voorraadkast aan met “Veggie Essentials”. Dit zijn vooral ingeblikte peulvruchten, oliën (olijf- of zonnebloemolie), noten en zaden, groentebouillon, pasta en rijst. De kokos- en sojamelk mogen natuurlijk ook niet ontbreken.

Veel van deze “Essentials” kunnen gevonden worden bij onze partners zoals Realdutchfood en Superfoodshuis. Bij Hellofresh kunnen ook vegetarische voedingsboxen besteld worden, zo is er dagelijks een verrassing.

Earnieland enkele veggie-recepten voor jullie samengesteld om de Dagen zonder Vlees te overleven:


Preicannelloni met spinazie en mascarpone
Bij dit gerecht maak je wat anders dan wat je met lasagnebladeren gewend bent. Geen laagjes, maar rolletjes. Je maakt een rijke saus met prei, mascarpone en bloem, die vervolgens wordt opgerold in een half lasagneblad. Je kan bijkruiden zoals je dat gewoon bent. Daarna wordt de cannelloni gegarneerd met kaas die lekker zal smelten in de oven. Als laatste stap dresseer je de heerlijke cannelloni met spinazie.

Pizza met pompoencrème en groenten
Op een basis van Libanees platbrood voeg je een zelfgemaakte pompoencrème toe (om de smaak wat te versterken kan je hier wat kaas bijvoegen). Als topping wordt deze pizza bedekt met groenten als courgette, boerenkool, rode ui, kappertjes en olijven. Als kers op de taart bestrooi je de pizza nog even met kaas.

Bekijk beide volledige recepten op de site van Hellofresh.



Spaanse quinoa


Quinoa is momenteel dé rijzende ster onder de superfoods en deze laat zich koken als rijst. Bij dit gerecht wordt quinoa overgoten met een sausje van witte wijn en kerrie. Om het plaatje helemaal af te maken kan je serveren met gestoofde paprikareepjes, knoflook, ui, tomaat, erwtjes en olijven. De ultieme vegetarische kick!


De naam “Dagen zonder vlees” wekt snel de indruk dat desserts uit den boze zijn. Veganisten consumeren namelijk geen zuivelproducten. Wees niet ongerust, onze foodie specialisten bij Earnieland hebben daar de perfecte oplossing voor:


Frambozen tofu-cheesecake

De korst wordt gemaakt van havervlokken, speltbloem, noten, zonnebloemolie en ahornsiroop. Deze wordt op zijn beurt opgevuld met agavesiroop tofu, arrowroot (een bindmiddel), banaan en framboos.

Je kan dit gerecht ook altijd bereiden met gewone suiker, maar het fruit en de siroop kunnen zeker en vast ook de behoefte van een zoetekauw stillen.

Appeltaart met speculaas

Deze heerlijke appeltaart bestaat uit een bodem van bladerdeeg, gevuld met een laagje speculoos dat bestreken wordt met appelmoes. Voor het crumbledeeg meng je sojaboter, bloem en suiker. Dit wordt dan gekneed tot een brokkelig poeder.


Als laatste stap verdeel je de gesneden appels over de taart en bestrooi je het geheel met crumbledeeg.

Deze recepten kunnen gevonden worden op de website van EVA.


Hopelijk kunnen jullie met deze tips de Dagen zonder Vlees tot een goed eind brengen. Is dit niet het geval, heb je nood aan een “cheatmeal”of doe je gewoon helemaal niet mee? Dan neem je best een kijkje bij onze partnershosp Takeaway.com, Foodbag of Domino’s Pizza

Happy online shopping :)